fredag den 18. februar 2011

Hvem er vi?

Nogle gange kan man blive helt i tvivl når man læser om sine kompetencer, hvordan man er og hvad man står for, f.eks. i en job-, eller stillingsbeskrivelse som ofte indeholder elementer man dårligt selv har mulighed for at forstå eller nå i det daglige arbejde.

Men man har jo alligevel jobbet, eller man søger et bestemt job selvom man ikke opfylder alle kravene i forhold til jobannoncen, og det er netop det der er min pointe. Vi skal ikke begrænse os af detaljer som vi ikke forstår eller ikke kan opfylde, tværtimod – jeg har det sådan, at hvis der er noget jeg er i tvivl eller ikke forstår, så spørger jeg andre til råds omkring dette for at få mere viden og hele tiden holde mig ajour med de nye ord som dukker op i det daglige. Ofte er det faktisk sådan, at når man først spørger ind til et specielt emne som man ikke forstår, vil den adspurgte også have en lejlighed for at reflektere over emnet endnu engang. Nogle gange er det godt at skulle forklare noget over for andre, det giver også en selv en større forståelse for det pågældende emne.

Asger Aamund har engang udtalt at han aldrig har søgt en stilling han ikke mente han var underkvalificeret til. Med andre ord har han altid haft succes med at ligge overliggeren højere end hans kompetencer.

Martin Thorborg omgås ofte med mennesker der er ”klogere” end ham for på den måde får han selv mere viden og hjernen bliver aktiveret og udfordret.
Uanset hvilke personer vi omgås, er det altid sådan at vi kan noget de ikke kan, og de kan noget vi ikke kan.

Networking er godt hvis man søger råd omkring emner man ikke selv er bekendt med. Dem der ikke udnytter de resurser der er omkring dem, i den henseende, går glip af megen viden og snyder faktisk sig selv for en personlig udvikling.

Ja ja, vil du måske sige.. det er meget godt, men jeg kan da ikke bare spørge folk om noget hvis jeg ikke mener, at den person jeg taler med, har noget jeg kan bruge. Til det vil jeg sige, at det kan man faktisk godt, det er nemlig lige dér der kommer udvikling hos en selv. I stedet for at søge derhen hvor man altid søger råd, vil det være godt engang imellem at prøve noget nyt. Og det interessante er så, at man vil opleve at de andre ”nye”, vil kunne bruge nogle at de ting man selv står for. De kompetencer der står på ens CV eller i stillingsbeskrivelsen på ens arbejde.

Fredagens vise ord: "Du kan mere end du regner med – prøv det!"

Citat: Peder Juul, Partner i PS4

God weekend.

Peder Juul
PS4 PArtner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar