mandag den 5. september 2011

”Det er vigtigt at kende medarbejderens minusser og plusser. Så kan man gøre den ansatte bedre til det, de i forvejen er gode til”

Praktisk ledelse af den sociale kapital.

Af Trine Wagner Nielsen


Relationerne mellem mennesker er en overset ressource. Samarbejde, tillid og retfærdighed på arbejdspladsen udgør tilsammen den sociale kapital. Den sociale kapital er udtryk for den relationsbaserede sammenhængskraft, der præger positive gruppedynamikker i eksempelvis organisationer, grupper og familier.
Social kapital er en produktiv kraft, der ligger latent i de sociale netværk. Styrkelsen af tillid, gensidighed, information og samarbejde er en investering, der sætter fokus på de ressourcer, der opstår gennem de sociale relationer på arbejdspladsen.

Restaurationsbranchens dårlige image er gjort af natarbejde, dårlige arbejdsstillinger, stressende arbejdsmiljøer, høj lyd-påvirkning og usunde vaner. Men midt i junglen findes en lille oase, hvor den sociale kapital har resulteret i ansættelsesforhold for flere bartendere, der går mere end 7 år tilbage i tiden. Spillestedet hedder Copenhagen JazzHouse, og i dag har jeg mødt personalechef Rasmus Rekyl til en snak om praktisk ledelse af den sociale kapital.



Hvilken type leder er du?
”Jeg prøver at være tålmodig og sætte et godt eksempel. Jeg forsøger at kommunikere med mine medarbejdere på en måde, så de er klar over, at jeg er den samme person både i og udenfor arbejdstid. Det er vigtigt, at medarbejderne føler, at jeg har min personlige integritet intakt, så responderer de bedre på de arbejdsopgaver, jeg uddelegerer. De ansatte skal vide, at jeg aldrig ville bede om noget, jeg ikke selv vil gøre eller er i stand til”.



Tror du din lederstil er præget af, at du selv tidligere har haft samme jobs som dine nuværende medarbejdere? ”Højst sandsynligt. Jeg beder barcheferne om at have samme indstilling som mig, og jeg ønsker, at de skal være et forgangsbillede for de ansatte, der arbejder og kommer i huset. Men man kan ikke forvente, at andre mennesker ser verden på samme måde som én selv. Bliver en ny ung ansat uden erfaring fra restaurationsbranchen, så kan man på ingen måde forvente, at han kan se de samme ting som mig. Han er selvsagt ikke trænet i at se, hvordan en proces kan optimere vores kerneprodukt, der er service.
Så må man fortælle hvad der skal gøres, og hvorfor det skal gøres. Altså forklare ved brug af rationalitet”.

”Personligt synes jeg, at respekt for individet er enormt vigtigt. Den tanke deler JazzHouses ansatte. Jeg prøver generelt at aflure, hvilken type kollega det er, jeg taler med for derigennem at kunne tilpasse min kommunikationsform. På den måde bliver jeg bevidst om hvilken type lederstil, der fungerer bedst for medarbejderen.
I denne branche er det vigtigt at kende medarbejderens plusser og minusser. Dem skal jeg tilpasse mig og gøre den ansatte bedre til dét, de i forvejen er gode til”.



Hvad gør du for at motivere dine medarbejdere?
”Jeg forsøger som sagt at være tålmodig og skabe et arbejdsmiljø, hvor det er dejligt at være, når man har fri. Nu er det en branche, hvor familiefølelsen spiller en utrolig stor rolle. Så jeg gør alt for at fremhæve og forkæle de menneskelige værdier. Det er vigtigt, når man ikke har mange midler at gøre godt med. Det er altafgørende, at de ansatte har det godt sammen med deres kolleger. Både når de møder ind på vagt eller kommer her for at feste.
Det kollegiale sammenhold er ekstremt vigtigt".

"Ros betyder selvfølgelig også en del- på lige fod med- en påmindelse om, at der bliver begået fejl. Ros og feedback skal både være generelt til personalet men også til individet.
Kritik kan sagtens serveres på en konstruktiv og velment måde, hvor budskabet bliver leveret, forstået og ikke drukner i en skideballe. I den sammenhæng er også vigtigt at man bemærker, når der bliver leveret en god og veludført indsats.
Det er nemmere at være en konsekvent leder med høje forventninger, hvis personalet ved, at man også roser deres kvaliteter”.



Hvad betyder tillid for din lederstil?”Tillid er essentiel. For mig er den implicit, tillid ligger i den måde jeg leder mine medarbejdere på. Jeg prøver at være direkte og ærlig overfor alle folk - derfor ved de ansatte, at de kan stole på mine ord.
Og så giver jeg selvfølgelig en hånd, når jeg kan se, der er brug for det. Også med at rengøre ismaskine, fylde opvasker og stable stole”.



Hvad karakteriserer medarbejdergruppen på JazzHouse?
”Det er en medarbejdergruppe, der er karakteriseret ved at have en eller anden form for kreativ tankegang eller et kærlighedsforhold til kreativiteten. Nogle af dem ved det ikke endnu, men man kan mærke, at de mennesker der arbejder her, er nysgerrige overfor musik, ofte har et servicegen og er åbne overfor stærke kollegiale sammenhold. Det er en del af de ansattes identitet at være tilknyttet JazzHouse”.

”Den store passion og fællesskabet blandt medarbejderne betyder også at de ansattes humør bliver påvirket af, hvilken stemning de møder, når de kommer på arbejde. Jeg har brugt meget energi på at forklare personalet at; er du ked af det pga. en kæreste eller andre personlige årsager, så ser jeg hellere, at du melder dig syg.
Er medarbejderne glade, når de er på arbejde, så kan gæsterne mærke det, og det skaber selvsagt mersalg. Er der oven i købet én der har ekstra god energi, spreder det sig lynhurtigt til kollegerne”.



Hvor meget tror du, løn betyder for dine medarbejdere?
”Lønnen betyder selvfølgelig meget, da de fleste af medarbejderne er studerende. Men de er her langt fra udelukkende pga. lønnen. Havde de ingen kærlighed til deres arbejdsopgaver, så havde jeg stået alene med hele maskineriet. De kan lide hinandens selskab, at være i kontakt med mennesker og forherligelsen af nørderiet. Branchen er præget af dårlige arbejdsstillinger, manglende fast vagtplan, arbejdstider mellem kl. 18-8 og hårdt fysisk arbejde. Vores lønniveau er på niveau med resten af branchens, men det er fællesskabet og familiefølelsen, der får dem på arbejde lørdag efter lørdag efter lørdag”.


De bevidste ledere, der øjner vigtigheden af normer, netværk og tillid blandt medarbejderne har mulighed for at opnå adgang til nogle af de gemte ressourcer, der udspringer af et stærkt fællesskab. Ved at respektere, styrke fællesskabet og give medarbejdergruppen mulighed for at forfølge både individuelle og kollektive mål, opnår få heldige ledere adgang til en produktiv kraft og vilje i medarbejderrelationerne, der rækker langt ud over den normale arbejdsindsats.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar