tirsdag den 27. september 2011

”Man bliver nødt til at strukturere de idéer og drømme, man har. Så kan man efterfølgende finde ud af, om de overhovedet kan realiseres”

Onlinesupport til de unge kvindelige iværksættere.

Af Trine Wagner Nielsen


Danmarks Statistik publicerede i 2010 en undersøgelse af det kvindelige entreprenørskabs udvikling. Statistikkerne fortæller, at kvinder udelukkende udgør 25-27 % af det danske erhvervslivs iværksættere. Endvidere påviser undersøgelsen, at opstartsvirksomheder lavet af mænd ofte har 5 % bedre mulighed for overlevelse, og at kvindelige entreprenører har tendens til at vælge de brancher, der i særlig udstrækning er præget af virksomhedslukninger.

For at hjælpe de kvindelige iværksættere indgik Fonden for Entreprenørskab i 2010 et samarbejde med den succesfulde kreative virksomhed ArtRebels, der er et netværk for kunstnere, musikere, designere, filmproducenter, aktivister, debattører, eventmagere og kreative sjæle. Sammen skulle de skabe inspiration, netværk og videregive værktøjer, der kunne hjælpe unge kvinder med at opnå deres opstartsdrømme. Resultatet blev online-fællesskabet til iværksætterinder, We Unite.

Sara Schelde er projektleder på online-forummet We Unite, der indeholder alt fra tanker om idéprocesser og teoretiske værktøjer til blogs og mentorordninger. We Unite har siden begyndelsen af 2011 fået 1200 fans på Facebook, og har haft 27.000 onlinebesøg fra mere end 60 lande.



Hvordan forbereder man sig bedst på at blive iværksætter?
”Man kan næppe forberede sig mentalt på at blive iværksætter. Til gengæld er der en masse praktiske ting, man kan forberede, der kan gøre opstarten nem. Man skal bl.a. CVR-registreres.
Egentlig tror jeg, at den bedste hjælp er at være bevidst om, at man bliver nødt til at strukturere de idéer og drømme, man har. Så kan man efterfølgende finde ud af, om de overhovedet kan realiseres.

Man skal endvidere forberede sig på, at iværksætteri er både hårdt og udfordrende, fordi succes forudsætter, at man skal kæmpe for det projekt, man er ved at starte.
Man kan desværre ikke bare sætte skuden i vandet, og så afvente den store profit.
Iværksætteri kræver en god portion tålmodighed, og man skal forberede sig på modgang. Det er det vigtigste.

Jeg har mest beskæftiget mig med små opstartsvirksomheder, der er one-woman-businesses, og de oplever ofte modgang, fordi kvinderne føler sig alene om problemstillingerne. Det kan være enormt svært at kapere, når man nu endelig har besluttet sig for at starte sit drømme-fortagende, at det så ikke altid går efter planen”.



Hvilke redskaber kan man benytte sig af, når man starter virksomhed op på et lille budget?
”Erhvervs- og Byggestyrelsen har Startvækst. Startvækst er væksthuse, hvor man kan komme og få rådgivning. Det er gratis, og det er kompetente rådgivere, der udelukkende beskæftiger sig med opstart af virksomheder. De har endvidere online-skabeloner til de praktiske opgaver, såsom fakturering, budgetlægning, forretningsplanskabelon, segmenterings- og konkurrentanalyseværktøjer.

Det er uhyre vigtigt at undersøge markedet og konkurrenterne. Udgangspunktet for opstart af virksomhed bør være, at man har en ydelse eller et produkt, der ikke er nogen andre, der har. Eller at produktet eller ydelsen er bedre end konkurrenternes. Der kan Startvæksts værktøjer være enormt behjælpelige, så man kan finde ud af hvilken markedsposition, man skal indtage”.



Hvordan markedsfører man et iværksætterforum for kvinder?”Vi har fundet vores brugere via ArtRebels 18.000 fans på Facebook og ved hjælp af personlige netværk. De gange jeg passioneret har fortalt om We Unite, har folk altid et input, én man bør møde eller én der ved noget om den problemstilling, man har. Ofte skaber passionen ringe i vandet, da dem man snakker med gerne vil bringe én videre i netværket. Desuden har vi kunnet mærke en reel efterspørgsel blandt den målgruppe, der er unge kvindelige iværksættere. Disse unge kvinder har efterfølgende anbefalet os til deres venner og bekendte via de forskellige sociale medier.

En gylden regel for onlinemarkedsføring er, at det er vigtigt, at man som brand er til stede, og at man blander sig i iværksætterdebatten. Aktiv opsøgning af entreprenører kan også være midlet.
De sociale medier er uden tvivl den bedste måde at sprede kundskaben om ens virksomhed, specielt hvis man har en ung målgruppe.

Målet for samarbejdet med Fonden for Entreprenørskab var at lave en alternativ kampagne, der ikke blev bygget op omkring de normale netværksmøder. Havde vi i stedet lavet en lignende offline-kampagne, havde vi næppe fanget de unge kvinder. En offline-kampagne er ikke realistisk, hvis vi skal ramme vores målgruppe”.



Hvordan får man bedst sit budskab frem i junglen af reklamer?
Kommunikation kan være enorm svær, fordi man i dag bliver bombarderet med reklamer hver eneste dag. Men jeg synes, vi har et meget klart budskab med We Unite.
Onlineforummet skal ikke skabe for meget visuel støj på nethinden - man skal kunne fordybe sig i emnet entreprenørskab på We Unites hjemmeside. De kvindelige iværksættere, der benytter sig af We Unite, spreder historierne. De inspirerer hinanden, og opfordrer hinanden via bl.a. links, tekst og billeder.

Læser man inspirerende historier, opbygger man en kampgeist og en tro på, at man sagtens kan gøre det samme. Man føler, at alt er muligt. Det er dét, der er budskabet bag We Unite.
Jeg tror, det kan være nemmere at knytte næven virtuelt sammen bag skærmen end at sidde til netværksmøde, hvor alle skal have taletid”.



Mange tilbud om opstartshjælp fraråder, at man etablerer virksomheder sammen med en partner. Denne form for entreprenørskab er kvindernes foretrukne.
Hvad kan man proaktivt gøre for, at et partnerskab ender med at være succesfuldt?

Man fraråder iværksættere at gå sammen om at starte virksomhed op af mange forskellige årsager. Eksempelvis kan partnerskabets karakter ændre sig, dét øjeblik virksomheden ikke udelukkende er baseret på passion og drømme, men også genererer omsætning. Jeg kender flere eksempler på, at partnere må købe hinanden ud. Men faktisk tror jeg, at man kan kommunikere sig ud af rigtig mange problemstillinger.

Hos We Unite er vi eksempelvis i gang med organisationens 3. revisionsrunde. Man skal hele tiden have for øje, at markedet rører på sig eller flytter på sig, og at virksomhedens produkter derfor muligvis skal justeres, og at idégrundlaget muligvis skal re-tænkes.
Man skal tilpasse sig nye behov og efterspørgsel”.




Skønt der har været en generel opløftende udvikling i antallet af iværksættere gennem de seneste par årtier, er det nødvendigt at aflive de fordomme, der afskrækker kvinder fra at starte virksomhed. Vigtigst er det, at erhvervslivet skaber et vækstpræget entreprenørmiljø, der kan hjælpe de kvinder, der trodser problemstillingerne og kaster sig ud i drømmen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar