fredag den 23. september 2011

Me inc.

Alt kan brandes. Produkter, virksomheder, politikere, byer – ja selv dig.

Af Sophia Andersen

Æblet, som lyser op på bagsiden af din computerskærm. Kaffebønnen, som rødglødende brænder på dit take away krus. Mærket på dine løbesko, der fortæller dig: Just do it.

Vi er omgivet af brands.

Enhver virksomhed – stor som lille – med respekt for sig selv er optaget af virksomhedens brand. Men individualiseringen hersker i disse dage, og fokus er rettet mod unikhed. Derfor bør også personer tænke på sit brand. Det kaldes personlig branding. Personlig branding handler ikke om at foregive, at man er noget, man ikke er. Det handler om at vise sit sande væsen, så andre forstår én som kollega, ven eller familiemedlem – som menneske.

At arbejde med sin personlige branding er nødvendigt, hvis man vil skille sig ud og blomstre så at sige på arbejdsmarkedet. Fordelene er mange. Ved at "sælge" sig selv, kan muligheder for nye og spændende arbejdsopgaver vise sig. Opgaver, som måske går ens næse forbi, hvis ikke man brander sig selv.

Branding af personer trækker på de samme metoder, som anvendes i brandingen af virksomheder og produkter. Et brand er et løfte om den værdi, man vil modtage af det. Tænk fx på, hvorfor du vender tilbage til nogle hjemmesider, men ikke til andre? Eller hvorfor du vælger at læse mails fra visse personer, mens du springer andres over? Det handler om branding. Tilliden til hjemmesiden – til brandet – får dig til at vende tilbage til den. Tilliden til visse personer – til deres personlige brand – giver dig lyst til at læse netop deres mail.

Det handler om tillid til brandet.
 
Personlig branding – hvordan?
Årsagerne kan være mange, når man ønsker at kunne brænde igennem. Måske ønsker man at markere sig stærkere over for bestemte kollegaer. Måske ønsker man at synliggøre sine resultater over for andre i forfølgelsen af en karriere. Eller måske ønsker man at markere ens virksomhed i forhold til markedet.

Uanset hvad din motivation er, så bør du stille dig selv spørgsmålet: hvad gør dig anderledes?

Tænk på, hvad dine kollegaer, venner og familie ville sige er din vigtigste styrke. Hvad er det, du gør, som tilføjer en særlig og anderledes værdi? Hvad kan du prale af?

Synliggørelse af brandet er vigtigt – synliggørelse af dig selv. Hvor og hvordan afhænger af dine personlige evner og temperament. Er du fx en haj til at skrive eller måske til at holde fængslende præsentationer? Uanset hvilket felt dine talenter ligger indenfor, så er det en fordel at gøre brug af de forskellige medier – alt efter hvad der passer dig og dit humør.

I synliggørelsesprocessen er det vigtigt at have in mente, at alt ved brandet er væsentligt:
Alt, hvad du gør, har betydning. Men også det, du vælger ikke at gøre, har betydning.
Alle aspekter ved det personlige brand er med til at kommunikere om dets værdi og karakter. Sagt på en anden måde: Alt lige fra måden, som man vælger at håndtere telefonsamtaler eller skrive mails på til ens ageren ved forretningsmøder, har betydning for, hvilke signaler ens personlige brand sender.

Nøglen i personlig branding er word of mouth marketing. Med andre ord er netværket af venner, kollegaer, klienter og kunder det mest effektive middel i markedsføringen af en selv. Hvad dit netværk siger om dig og dine evner bliver opfattet som værdien af dit brand. Derfor må man ikke glemme bevidst at pleje netværket.
 
Vi er alle varer
Men hvorfor egentlig denne tendens til at brande os selv? Måske kan et svar findes i Zygmunt Baumans samfundsteori. Den polsk-britiske professor i sociologi kalder vores tid for den flydende modernitet. Bauman mener, at mennesket søger tryghed i en omskiftelig verden ved at opfatte hinanden og sig selv som varer. Konstante forandringer i vores samfund forårsager en øget valgfrihed, hvilket ifølge Bauman er en af menneskets største udfordringer. For når samfundet ændrer sig hastigt, øges usikkerheden. Alt flyder – selv vores identitet. Vi står alene med opgaven om at skabe vores identitet.

Når vi opfatter andre mennesker som varer, betyder det, at de kan udskiftes, hvis ikke de lever op til vores forventninger. I forhold til os selv gælder det, at vi konstant præsenterer os selv som nye og attraktive. Hvad man end kan mene om denne adfærd, er der ifølge Bauman ingen vej uden om for det senmoderne menneske. For som Bauman fortæller, kan man ikke tænke anderledes i en markedsgjort verden. Hvis ikke man gør sig selv til en attraktiv vare, har man ingen chancer – og hvem vil ikke gerne have chancer i livet?
 
 
Kilder:
Horn, Peter (2007) Top of Mind - håndbog i personlig branding. Schultz Folag
Pedersen, Thomas Skovgaard (5. oktober 2007) Vi er alle varer. Djøfbladet.
Peters, Tom (1997) The Brand Called You. Fast Company. Issue 10.

 



Image: Naypong / FreeDigitalPhotos.net


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar