fredag den 9. december 2011

Åh nej, nu er det jul - igen……

Efter flere dages undervisning på kurser om personligt lederskab – og med hovedet fuld af begreber, som ”personligt værdisæt” og ”bevidstgørelse om grundlæggende antagelser” - er det blevet tid til at skrive en fredagsinspiration fra alle os til alle jer.
Min foretrukne bilradiokanal, Radio Soft, har udelukkende spillet julemusik siden 1. december, så jeg bliver jaget rundt på de andre kanaler for at få lidt almindelig hverdagsradio på turen hjem i bilen. Det lader sig ikke gøre – der er jul på hele linjen. Og det er vel ikke så mærkeligt, for der er kun 3 uger til den store aften. Så hvorfor føles det egentlig så massivt, dette ”juleræs”?

Skal jeg tage min egen medicin, så ligger mit forhold til julen inden for mit eget indflydelsesområde, mit eget råderum. Jeg beslutter selv, om jeg vil hænge julepynt op og lave pakkekalendere til mine børn, og jeg beslutter også selv, om jeg vil elske eller hade julen. I bund og grund er der faktisk ikke ret meget jul i mit synsfelt lige nu. For det voldsomme fokus i hele min omverden får mig til at starte op senere og senere, når det kommer til mit private råderum. Måske fordi julen inderst inde er meget vigtig for mig, og rører ved nogle centrale personlige værdier, som jeg ikke vil have ”forurenet” med en næsten-kvalme over juleræs i medier og på gader og stræder. Jeg har ikke lyst til at synge med på klagesangen over ræset, for julen handler om barmhjertighed, næstekærlighed og vaskeægte nærvær – overfor dem, der står mig nær og overfor menneskeheden som begreb.

Gregory Bateson beskriver i sin bog "The Logical Categories of Learning and Communication" menneskets seks logiske niveauer:

·Vision – den helhed, der er større end dig, og som du er en del af.
·Identitet – din opfattelse af, hvem du er
·Værdier og overbevisninger – det, som er vigtigt for dig
·Evner og færdigheder – dine kompetencer og kvalifikationer
·Adfærd – dine handle-, tanke- og adfærdsmønstre
·Omgivelser - dine fysiske rammer

Han mente, at vi mennesker handler og tænker ud fra disse forskellige ubevidste niveauer, og at vi ved at blive bevidste om og opmærksomme på niveauerne kan bruge dem til at ændre vores oplevelse af vores problemstillinger, fordi vi så også bliver i stand til at adskille niveauerne fra hinanden. Og gør jeg det, når det handler om julen, ved jeg godt, hvorfor jeg aldrig bliver jule-hader.

Julen befinder sig for mig på det højeste niveau, visionen – det, som er større end mig selv. Her får den selskab af min rolle som verdensborger, som slægtsled, som en del af en generation og en tidsånd, som medansvarlig for næstekærligheden og tilgivelsen, som ansvarlig for mit bidrag til næste generation….

Jeg elsker julen for alt det, den i bund og grund repræsenterer. Og lader jeg den følelse sive ned gennem de logiske niveauer, så lander den blødt og behageligt på det nederste niveau – omgivelserne og de fysiske rammer med lyskæder, julemusik i radioen og julereklamer overalt. Den pakker det hele ind i smukt julepapir, binder en stor, rød sløjfe omkring og lægger det forsigtigt ind under juletræet, der med sin stjerne i toppen husker mig på, hvad det hele handler om, når jeg om tre uger synger julens sange og salmer om håb i mørket, kærlighed og barmhjertighed.


Fredagens vise ord kommer fra Winston Churchill:

”Alle de største ting i livet er simple, og kan udtrykkes med et enkelt ord: frihed, retfærdighed, ære, respekt, barmhjertighed, håb”

Og i anledning af julen får du i dag også en lille mandelgave – et citat, der allerede nu kan starte din forberedelse af dit nytårsforsæt:

”Jeg vil ikke komme til livets afslutning, og finde ud af at jeg kun har levet det i sin fulde længde. Jeg vil også have levet det i sin fulde bredde” (Diane Ackerman).


Network4People ønsker dig en dejlig weekend.
Anne Birgitte Lindholm, Partner



Billede: Suat Eman / FreeDigitalPhotos.net


Ingen kommentarer:

Send en kommentar