fredag den 8. februar 2013

Hvem bestemmer, hvem der er "rigtige" og "forkerte"?

Som voksne kan vi have nogle mere eller mindre bevidste forventninger til, hvad ”rigtig” og ”forkert” adfærd hos børn er. Vores forventning er præget af vores egne præferencer og vores opvækst, men den er i høj grad også påvirket af vores omgivelsers forventninger. Igennem 25 år har jeg som mor til tre børn været til et utal af møder, konsultationer og arrangementer med børnene som omdrejningspunkt, og de har ofte handlet om en samtale om eller bedømmelse af børnenes adfærd og præstationer. Forældremøder, konsultationer om standpunkt og trivsel osv.: Tager de ordet i timerne, er de aktive og udadvendte, har de kammerater, deltager de i fælles aktiviteter, tager de initiativer, er de sociale i undervisning og frikvarterer, er de proaktive i gruppearbejder… Og i fritiden er normerne stort set de samme: Det velfungerende barn er sammen med venner i fritiden, opsøger stimulation, samvær og aktivitet.



”Vi lever med et værdisystem, som betragter det ideale menneske som værende selskabelig, veltilpas i søgelyset og god til at samarbejde med andre. Introversion er derimod et andenrangs personlighedstræk, som betragtes som et problem, der skal overvindes. Men vi går glip af meget, når introverte kvaliteter såsom refleksion, vedholdenhed, forstandighed og lytteevne undervurderes. Nogle af vores største idéer, kunst og opfindelser er kommet fra mennesker, som formår at være stille og lytte til deres eget indre”. Udtalelsen stammer fra et interview i Kristeligt Dagblad, hvor den amerikanske forfatter Susan Cain fortæller om sin bog, ”Quiet – The power of introverts in a world that can’t stop talking”. Bogen er et opgør med den vestlige verdens utvetydige fokusering på og favorisering af ekstroversionen – og det til trods for, at op imod halvdelen af os faktisk er introverte.



Er du ekstrovert, henter og investerer du energi i din ydre verden. Du får energi af samvær med andre, og skal du samle energi, gør du det ved at opsøge andre. Du tænker bedst, når du diskuterer med andre, fordi du tænker, imens du taler. Dine tanker udvikler sig bedst, hvis du samtidig sætter ord på. Du vil gerne have mennesker omkring dig og trives med aktivitet og variation. Er du introvert, henter og investerer du energi i din indre verden. Du bruger energi sammen med andre mennesker og har brug for at trække dig tilbage for at lade op. Du tænker bedst, når du er for dig selv, fordi du ikke kan sætte ord på dine tanker, før du har tænkt færdigt. Du kan godt lide at have ro til koncentration og fordybelse og foretrækker processer, hvor du har mulighed for at tænke tingene igennem, før du skal svare.



Hvordan oplever du familiemedlemmet, der efter en lang dag i selskab med familien trækker sig tilbage med en bog i hjørnet, mens resten af familien spiller Trivial Pursuit? Hvordan oplever du barnet, der foretrækker at sætte sig ind på sit værelse efter en lang skoledag og sortere sine biler, spille et computerspil, læse en bog, mens de glade stemmer af vejens øvrige børn klinger i luften udenfor vinduet? Opfordrer du barnet til at løbe ud og være sammen med de andre – eller lytter du til og accepterer barnets behov for at lade op og samle energi efter en dag med gruppeprocesser, larm og samvær i skolen? Et behov for fordybelse og refleksion, som der gives meget lidt plads til i skole og på arbejdspladser i dag.




Fredagens vise ord kommer fra Susan Cain:

”Vi skal ikke gøre det af med gruppearbejde og teamwork. Men vi er nået et punkt i vores kultur, hvor der er en skævhed. Vi har tendens til at tro, at al kreativitet og al produktivitet kommer fra gruppen. Men der er en stor værdi i at være i stand til at gå i enerum og fokusere og dykke ned i tingene alene uden at blive tvunget til at dele sine tanker hele tiden. Vi har igennem århundreder forstået, at ensomhed er afgørende for den menneskelige sjæl og kreativitet. Det har vi tabt af syne, og jeg ville ønske, det blev genoprettet.


Anne Birgitte Lindholm

Partner PS4 A/S

Ingen kommentarer:

Send en kommentar