fredag den 22. februar 2013

Kompetencekategorisering af børn, fører til svækket selvopfattelse blandt voksne i og udenfor arbejdspladsen.


Fra barns ben får danske børn og unge at vide, hvad de gør rigtigt og forkert, og hvad de er gode til og ikke gode til. Selv husker jeg tydeligt at blive fortalt, at jeg var god til sprog og dårlig til naturvidenskabelige fag, og så var det ligesom den opfattelse, jeg havde af mig selv, og bar rundt på i mange år.

Uden måske at være klar over det, kategoriserer vi ofte børn, især i folkeskolen, og dette i god mening, på trods af at det kan have konsekvenser for barnet senere hen. Lærere konkluderer ofte børns egenskaber og skaber derved en ubalance i hans/hendes opfattelse af sine kompetencer. Når børn puttes i en bås, så glemmer man at tage højde for, at det er i de helt unge år, at indlæringsevnerne arbejder på højtryk og der er ikke noget at være god og dårlig til. Især fordi børn uvilkårligt lytter til vokse og især lærere, og hvis de får den opfattelse, at de ”er gode til noget og dårlige til noget andet”, så giver man dem ikke muligheden for at udvikle kompetencer senere hen. Vi lever i en tid, hvor man stræber efter at finde ”sin niche og sine kompetencer”, en proces som er opbygget gennem det voksne menneskes karriere, og som i den grad bærer præg af tidligere oplevelser. Børn bør derfor så vidt muligt støttes i deres tidlige erfaring med forskellige fag og interesser, uden at styres i en bestemt retning.
Børneforfatter Janne Hejgaard skriver at ”Faglig læring er afhængig af, at barnet har tilegnet sig nogle bestemte personlige egenskaber og færdigheder”. Altså egenskaber såsom selvstændighed, motivation og tålmodighed – redskaber som børn, i samarbejde med forældre og pædagoger, kan udvikle og bruge som kompetenceudviklingsværktøj.

Der har været megen fokus på niveauet i de danske folkeskoler siden 2011, hvor en undersøgelse viste, at under halvdelen af unge og voksne ikke følte sig udfordret i folkeskolen. Én af grundene til dette er sandsynligvis at disse menneskers kompetencer blev grupperet og de mindre udviklede kompetencer  overset. Sådanne oplevelser bærer en person med sig, og det kan have stor indflydelse på deres selvopfattelse og evne til at udvikle sig senere hen.
”Vi satser for meget på omsorg og trivsel i folkeskolen og for lidt på, at man virkelig lærer noget”, udtaler Professor Niels Egelund (DPU). Med dette udsagn fristes man til at tænke at udfaldet af undersøgelsen i 2011, ikke er et tegn på, at vi har brug for en ny skolereform og flere timer, men for at forbedre læreruddannelserne og coache lærerne i at tage hånd om kompetenceudvikling.

Vi oplever alle at kategorisere medarbejdere og kolleger på vores arbejdsplads, det er et gennemgående resultat af, at en persons kompetencer ikke er klistret fast udenpå deres tøj og ofte er begrænset af tidligere forudsætninger. Vigtigt er det derfor at huske, at næste gang vi antager, at en kollega eller medarbejder er ukvalificeret til forskellige opgaver, bør man give dem muligheden for at bevise deres kompetencer og ikke, som med mange skolebørn, kompetencekategorisere. En ansvarsbevidst leder søger altid at motivere sine medarbejdere og derved give dem muligheden for at udvikle og styrke kompetencer og således skabe en win-win situation.

Hvis man som forælder formår at finde en balance mellem at hjælpe ens barn med at udvikle personlighedsredskaber, så er det kun folkeskolesystemet som skal overbevises om at sætte mere fokus på kompetencekategoriseringen af Danmarks fremtidige ledere.


Vise Ord:

At skabe kraften af kompetence, uden at skabe en tilsvarende retning til at styre brugen af denne beføjelse, er dårlig uddannelse.
- John Dickey.

Hvis du ikke selv danner rammerne for din livsplan, er der risiko for at du vil falde i andres plan. Og gæt hvad de har planlagt for dig? Ingenting.
- Jim Rohn

Lær af fortiden, sæt levende, detaljerede mål for fremtiden, og lev i det eneste moment som du har kontrol over: Nutiden.
- Denis Waitley

Vores største begrænsning er at give op. Den meste sikre vej til succes er altid at prøve en ekstra gang.
- Thomas Alva Edison

Optimisme er troen som fører til præstationer. Ingenting er muligt uden håb og selvsikkerhed.
- Helen Keller

Ida Gall Jørgensen.
PS4 Marketing- og kommunikationspraktikant


Kilder:
  • Jyllands Postens Blog 12.12.11, http://blogs.jp.dk/frontalt/2011/12/12/b%C3%B8rn-uden-egenskaber/
  • Janne Hejgaard for skolemaelk.dk, http://www.skolemaelk.dk/foraeldre/mit-skolebarn/skolestart/dit-barns-personlige-egenskaber-og-faerdigheder/
  • Professor Niels Egelund for Jyllands Posten Blogs, http://blogs.jp.dk/frontalt/2011/12/12/b%C3%B8rn-uden-egenskaber

Ingen kommentarer:

Send en kommentar