fredag den 25. oktober 2013

Et liv fra skyklap-perspektiv




Jeg tilbragte for nyligt en solbeskinnet og smuk eftermiddag på Kastellet i selskab med en god gammel veninde. Vi gik langt og havde gode snakke om stort og småt, dagligdagen, speciale, og det var som altid givende at vende verdenssituationen med én, man kender så godt. Men min veninde delte desuden en oplevelse med mig, som forskrækkede mig og gjorde særligt stort indtryk på mig.

Der er kommet et enormt og vigtigt fokus på højresvingsulykker, efter at der den seneste tid er sket en række tragiske uheld i København og omegn. Min veninde overværede for et par uger tilbage en af disse højresvingsulykker.

Vi blev meget enige om, at livet jo virkeligt er skrøbeligt. Vi glemmer det måske bare, og glemmer måske derfor også at sætte pris på det og tage os godt af det. Ikke fordi, der ikke er noget at sætte pris på, men fordi dagligdagen indhyller os i skyklapper af mere eller mindre ensidige baner, hverdagsaktiviteter, tanker og behov – og skyklapperne bliver ikke mindre af, at det indimellem går rigtigt stærkt. Vi afledes fra at lægge mærke til og sætte pris på banale ting i tilværelsen, som eksempelvis dét at have raske ben til at kunne gå en tur eller smagssans til at nyde et stykke god chokolade. Vi afledes fra at konstatere det liv, der er, hvem vi er, hvordan vi har det – og glemmer at glæde os over det.

Denne solbeskinnede eftermiddag på Kastellet kom livet og dets modstykke lidt tættere på, og jeg blev ramt af en blanding af bedrøvelse, ærefrygt og taknemmelighed. Med positivt fortegn bevægede og forstyrrede det min bevidsthed, som nok i det øjeblik var allermest præget af, at jeg skriver speciale. Ja, der er andet i tilværelsen, som er mindst ligeså eller langt mere betydningsfuldt. Det kan jeg jo konstatere, når jeg fjerner mine skyklapper.

Livet er skrøbeligt, og det er værdifuldt. Men vi kan måske altid overveje, om vi kan konstatere det mere? Påskønne det mere? Leve det mere?

Fredagens vise ord er fra Abraham Lincoln:
“Og til slut er det ikke mængden af år i dit liv, der tæller – det er mængden af liv i dine år”.


PS4-teamet ønsker dig en rigtig god weekend!


 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar