Nu er decideret læring
noget, de færreste forbinder med ledelsesopgaven, men det fylder alligevel en
hel del i hverdagen, uden at vi måske er bevidste om det.
Spørgsmål som:Hvordan skaber vi forretningsudvikling, samarbejdsprocesser, feedback og kommunikation? Hvad er god kundeservice? eller i forhold til visioner og værdiarbejde.
Der er mange forhold i
hverdagen, hvor både læring generelt og det at få en fælles forståelse er
væsentligt i forhold til at opnå gode resultater.
Men der er stor
forskel på, hvordan vi iscenesætter det som ledere, og alt for ofte gør vi det
i forbindelse med et møde ved at sætte temaet på dagsordenen, høre vores
kollegaer og drage nogle konklusioner.
Hvordan vi udlever
det, og om vi har fået en fælles forståelse af det, vi blev enige om, er så en
anden historie, og kan være ganske frustrerende, når vi som ledere ser på,
hvordan det besluttede faktisk udleves.
Men har du overvejet at bringe legen ind på arbejdspladsen?
Hvad
bliver resultatet, hvis man sætter en ledelse til at visualisere en fælles
vision ud fra en række tilfældige materialer såsom pap, grankogler, ispinde,
stof og legeklodser? Man opnår en mere nuanceret, kreativ dialog, som
indeholder mere end ord, fordi noget, du selv har bygget, siger langt mere end
ord. Desuden er processen i at formulere visionen langt hurtigere, fordi man
undgår mundhuggeri, som måske snarere handler om indbyrdes magtkampe end om
valg af ord.Men har du overvejet at bringe legen ind på arbejdspladsen?
”For at
opnå den optimale proces, er der nogle faktorer, der skal være på plads.
Fagligheden skal være i orden, men det er langt fra nok. Selv den mest vidende
leder eller facilitator kan tale sine modtagere i søvn, hvis han/hun er kedelig
nok. Derfor er det lige så vigtigt, at aktiviteterne er engagerende, varieret
og virkelighedsnære for at skabe reel læring og effekt. Det er her, de lidt
mere utraditionelle læringsmetoder kommer til deres ret”.
”Vi ved
eksempelvis, at man gennem øvelser kan lege sig frem til en klar forståelse for
noget meget komplekst. I tilfældet med visionsprocessen for ledelsen betyder
skabelsesprocessen, at der sker en kobling mellem højre og venstre
hjernehalvdel, som sætter nye tanker i gang. Generelt er det sådan, at når man
bruger flere sanser, fx i fysiske øvelser, så er der flere sanser om at huske.”
”Vi ved
også, at hvis deltagerne ikke bliver aktiverede – enten via spørgsmål eller
øvelser – så bliver de passive, og så lærer de simpelthen mindre effektivt.”
Generelt
er folk skeptiske, når man som leder bryder vanen og forventningerne til en
aktivitet eller et møde. Ofte viser det sig dog, at hvis man tør bryde
hverdagens mønster med et par utraditionelle øvelser, der bryder tankemønstret,
så er tilbagemeldingen ofte, at det lige var det, deltagerne trængte til. Det
løsner op for en dialog mellem deltagerne, som er konstruktiv, og man opnår de
resultater, man søger.
Hvis en
deltager er forberedt på at være kreativ og blive udfordret, så kommer de lidt
utraditionelle læringsmetoder heller ikke som en overraskelse, men det er en
rigtig god idé at afstemme forventningerne.
Hvis
jeg beder mine kollegaer om at være modige, så er det med
den indstilling, de møder op, og det er et vigtigt udgangspunkt. Herefter er
det din opgave at styre forventningerne og guide deltagerne i den rigtige
retning.
Tør du
lege med?
Dagens vise ord er et gammelt kinesisk
ordsprog lyder sådan:”Det jeg hører, glemmer jeg. Det jeg ser, husker jeg. Det jeg gør, forstår jeg.”
Anotherstep
ønsker dig en rigtig god weekend
Klaus Le Roy Topholm
PS4 Partner
PS4 Partner
Ingen kommentarer:
Send en kommentar