fredag den 20. december 2013

Et Kompliment til komplimenterne.

Prøv at bruge et øjeblik på at tænke over, hvornår du sidst modtog et kompliment. Hvordan føltes det?

Jeg fik for et par uger siden et kompliment, som gjorde mig rigtig glad. Et kompliment som flere dage efter gav mig et smil på læben, når jeg tænkte på det. Den glæde, jeg fik, inspirerede mig til at tænke over dét at give og modtage komplimenter.

De fleste af os er ikke tilbageholdende med at give udtryk for vores utilfredshed, såfremt andre ikke lever op til vores forventninger. Men er vi lige så gode til at huske at give andre anerkendelse, når de gør noget godt? Min oplevelse er, at vi somme tider glemmer at komplimentere andre eller endda bevidst undlader det, muligvis grundet egen usikkerhed, konkurrence eller lignende.

Måske kender du lige som jeg selv til dét, at dele begejstringen over et andet menneske med alle mulige andre end den pågældende person. Fx roste jeg i sidste måned en af min datters pædagoger til en anden forælder i institutionen, men jeg glemte helt at give komplimentet til pædagogen. Det er dejligt, at vi taler godt om hinanden til andre, men jeg synes også, det er vigtigt, at komplimentet adresseres til ejermanden. Når vi modtager et kompliment, bliver vi positivt forstærket i, hvad vi gør, og hvem vi er. Dette kan lede til glæde og motivation både i vores arbejds- og privatliv.Giv dig selv et øjeblik til at tænke over, hvornår du sidst har givet et kompliment. Hvordan reagerede modtageren?


Når vi giver andre komplimenter, skal de være oprigtige, og de skal komme fra hjertet. Men det smukke ved komplimenter er, at kvoten ikke kan opbruges – de koster ingenting, men kan til gengæld tilføje så meget værdi. Værdi i relationerne mellem mennesker og værdi på det personlige- og organisatoriske niveau.

Når vi giver komplimenter viser vi, at vi værdsætter og anerkender hinanden som kolleger, venner, partnere osv. Det er min opfattelse, at vi, når vi bliver opmærksomme på hinandens styrker og potentialer og italesætter dem, kommer længere, end når vi kun fokuserer på hinandens fejl og begrænsninger.

Jeg håber, at ovenstående vil inspirere dig til at blive mere opmærksom på det at give og modtage komplimenter. Personligt vil jeg i eftermiddag huske at give min datters pædagog det kompliment, hun fortjener.

Fredagens vise ord:
“Sincere compliments cost nothing and can accomplish so much. In ANY relationship, they are the applause that refreshes.”
 


 Steve Goodies.

Anotherstep ønsker dig en rigtig god jul og et lykke bringende nytår vi ses i 2014 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar