Har du nogensinde
oplevet, at dine kollegaer og medarbejdere spørger ind til en bestemt opgave
med ordene ” hvorfor?”, eller de kigger på tidsregistreringen med ordene: Det
bruges alligevel ikke til noget – det er bare kontrol, eller andet hvor du selv
ikke er helt afklaret med baggrunden for det? Det kunne også være, at du selv
godt viste, hvad meningen var med opgaven, men at dine medarbejderes spørgsmål
og refleksioner pludselig giver en anden mening.
Måske du selv har fået
stukket opgaven ud, og at det først er, når du får sat dig ind i den, at du
bliver i tvivl om formålet, men nu har du jo har sagt ja, og det vil være
”pinligt” at gå tilbage til opgavestilleren med dine ”dumme” spørgsmål.
Efterfølgende oplever du måske oven i købet, at den måde du har løst den på
ikke lever op til målet samtidig med, at du måske har løst opgaven med et
”begrænset” engagement (der vil vare ved indtil du forstår, hvad meningen er).
I mit daglige virke i
samvær med rigtig mange mennesker, hvor lederskabet er omdrejningspunktet,
fylder kommunikation og motivation selvsagt meget for den enkelte leder.
Kommunikationen, formidling og forståelse, samt motivation til at skabe engagement
og begejstring.
Et væsentligt
omdrejningspunkt i forhold til motivationen er at skabe mening for den
enkelte, både som leder og medarbejder, og det gælder for den sags skyld i
mange af tilværelsens aspekter.
Faktisk er det at
skabe mening en grundlæggende drivkraft for menneskers handlinger, og det
betyder også, at vi på arbejdspladsen søger meningen med det, vi foretager os,
og ofte finder vi en anden mening end vores ledere og kollegaer.
Ifølge den anerkendte
forsker Karl Weick er meningsskabelse en proces, som sker i samspil mellem
mennesker og omgivelser. Mening er ikke noget, man bare kan kommunikere fra
f.eks. leder til medarbejder i f.eks. en forandringsproces. Meningen bliver
først klar for medarbejderen, når vedkommende selv er aktiv medskaber af denne
i en proces sammen med andre.
Men hvad er det at
skabe mening, og hvad skal vi være opmærksomme på?
Karl
Weick har opstillet syv egenskaber, karakteristika eller kilder (Weick bruger
selv forskellige betegnelser) som er:
- Identitet - (om)dannes, bekræftes og bruges i meningsskabelse.
- Retrospektivt - meningsdannelse foregår retrospektivt i bakspejlet som efterrationaliseringer. Mening skabes baglæns fordi, mennesker ikke er i stand til at forstå det, der sker i nuet, men først når begivenheden bemærkes, måske væsentligt senere.
- Enactment - er at sætte noget i værk, der ændrer omgivelserne. Enactment betegner interaktion mellem individer samt mellem mennesker og omgivelser, der gensidigt påvirker hinanden - og hvor meningsdannelsen foregår gennem denne påvirkning.
- Social – meningsdannelse er kollektivt baseret i social interaktion.
- Vedvarende - meningsskabelse begynder eller slutter aldrig. Der er ingen begyndelse eller slutning på meningsskabelse. Den ligger i forlængelse af og bygger oven på tidligere hændelser og handlinger.
- Fremtrædende stikord (cues) – er fikspunkter i hændelser, der er centrale for meningsdannelse. Individer fokuserer på enkelte elementer af en helhed og danner sig derfra en mening om hele helheden.
· Plausibel
– sensemaking er plausibel, ikke nødvendigvis nøjagtig og sand. Meningsskabelse
konstitueres af en sandsynlig, sammenhængende og acceptabel forklaring og en
god historie.
Det betyder også, at
vi som ledere og mennesker skal arbejde meget på at skabe mening for de kollegaer,
vi leder, og selv være helt afklaret med meningen i det, vi gør eller vil sætte
andre til.
Hvis ikke vi gør det,
bliver det hurtigt ”gennemskuet”, for vi vil have svært ved at skabe mening for
andre, hvis vi ikke selv kan se den.
Giver det mening?
Fredagens vise ord:
"So once you do know what the question
actually is, you'll know what the answer means.”
(Douglas Adams)
PS4 ønsker dig rigtig
god weekend
Ingen kommentarer:
Send en kommentar