torsdag den 21. oktober 2010

”Arbejdet bliver en del af ens identitet, og man skal kunne være stolt af det!”

Generation Y og deres forventninger til virksomhederne
Af Kirstine Grønhøj Jensen

Egoistiske eller ambitiøse? Der er delte meninger om den næste generation til erhvervslivet – den såkaldte generation Y. Det er veluddannede, selviscenesættende, målrettede, forkælede, modige og forandringsparate unge mennesker, der er vokset op med den nyeste teknologi i et overflodssamfund. De tilhører en lille generation, så der er kamp om dem, og derfor stiller de høje krav til deres kommende arbejdsplads. Generation Y begiver sig ud i erhvervslivet netop i disse år, så læs med her på bloggen og se hvilke forventninger de har til virksomhederne.

Denne måneds generation Y’er er 24-årige Helena G. Hansen, der studerer engelsk og europæiske studier på Handelshøjskolen, Århus Universitet, hvor hun også har en bachelor i international erhvervskommunikation med tysk og engelsk. Helena er i øjeblikket akademisk praktikant hos SF, hvor hun varetager forskellige kommunikative opgaver for de tilknyttede politiske rådgivere og MF’ere.  Helena brænder for politik og for at gøre en forskel, og til næste efterår er hun klar til at erobre enten den politiske scene eller erhvervslivet.

Ser du dig selv arbejde inden for politik frem for i erhvervslivet? Hvad får dig til at vælge sådan?

 Umiddelbart ser jeg mig arbejde inden for det politiske. Jeg kunne godt tænke mig at arbejde med politik, da det er dét, jeg virkelig brænder for, og jeg er meget politisk aktiv. Det motiverer mig, at man kan være med til at gøre en forskel, og at det man gør, er med til at hjælpe flest mulige mennesker. Men det kunne også være spændende, at have en kobling af begge to f.eks. at arbejde i en NGO, hvor der er en blanding af erhverv og politik, evt. kommunikativt lobby arbejde for en NGO.

Hvis du kommer til at arbejde i en virksomhed, er det så vigtigt for dig, at virksomheden tager et samfundsmæssigt ansvar?

Det synes jeg er meget vigtigt! Man skal kunne være stolt af det arbejde, man gør, og dem man arbejder for. For mig er det vigtigt, at jeg kan stå inde for det virksomheden laver, fordi jeg jo et eller andet sted er med til at repræsentere virksomheden over for omverdenen, når man er ude i det offentlige. Så jeg synes helt klart, at det er vigtigt, at virksomhederne tænker meget over CSR, ikke kun fordi det er smart mht. branding, men også fordi medarbejderne ville kunne sætte stolthed i at arbejde der.

Tror du flere af de unge mennesker, der er på vej ud på arbejdsmarkedet vægter det højt, at virksomhederne tager et samfundsmæssigt ansvar?

Det tror jeg kommer mere og mere frem, også fordi, det er så normalt i dag, at virksomheder brander sig gennem CSR og gør opmærksom på den side. Jeg tror, det er noget, der fylder meget i folks bevidsthed. Der, hvor man arbejder, bliver ligesom en del af ens identitet, og man kan sige: ”jeg arbejder for den virksomhed, de er miljøbevidste og tager sig af sultne børn i Afrika. Det er noget jeg kan stå inde for, og det er en del af mine værdier”. Det tror jeg helt klart, at det betyder noget for de fleste.

Hvad skal en virksomhed kunne tilbyde for at tiltrække dig?

Først og fremmest skal de kunne tilbyde et rart arbejdsmiljø. Fleksibel arbejdstid tiltrækker mig også, så jeg selv kan have indflydelse på min arbejdstid. Jeg kan godt lide at have muligheden for, at kunne tage noget arbejde med hjem, og så møde lidt senere en dag. Virksomheden skal også kunne tilbyde nogle goder, f.eks. at der er en god, sund frokost, måske et motionsrum, en social forening eller socialt samvær i virksomheden. Det er som om, at den nye form for virksomhed i dag er ens arbejdsfamilie, og derfor synes jeg, det er utrolig vigtigt, at man har det godt, det sted man er, og at man har et godt samarbejde. Lønnen betyder selvfølgelig også meget, men det er helt klart vigtigt, at man arbejder et sted, hvor man er glad for at være. Jeg tror på, at når virksomhederne investerer i sine medarbejdere, så de er glade og tilfredse, så kommer det positivt tilbage på bundlinien.

Hvordan kan din leder motivere dig i dit daglige arbejde?

Motivation kan komme fra forskellige sider, men bl.a. via positiv feedback og konstruktiv kritik på det, jeg laver, og at mit arbejde er godt, og at det har en effekt. Jeg synes f.eks. det er rart, når jeg får positive tilbagemeldinger på et stykke arbejde, jeg har lavet, så jeg kan se, at mine anstrengelser og ideer bærer frugt. Ellers er det motiverende for mig, at der er en god kommunikation mellem leder og medarbejdere, en uformel og afslappet tone, og at det ellers er et rart sted at være. Derudover at man ser frem til at møde på arbejde, fordi man har et godt socialt samvær med sine kollegaer.

Har Helenas svar inspireret dig eller fået dig til at undre dig, eller har du bare lyst til at knytte en kommentar til dem?

Har artiklen givet anledning til overvejelser i forhold til din egen virksomhed?
Så hold dig ikke tilbage – du er velkommen til at give dit bidrag her på bloggen.

Sidder du måske og tænker: ”hvilke forventninger har de unge til mig som leder?” Kunne du tænke dig at høre generation Y’s mening om et emne, eller har du et spørgsmål, så skriv endelig her til bloggen, og vi vil gå på jagt blandt de unge mennesker og finde svaret til dig.

Spørg, kommenter og diskuter her på bloggen – og bliv klogere på dine kommende medarbejdere :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar