mandag den 15. november 2010

Hvad skal Danmark leve af?

Globaliseringen stiller virksomheder over for en ledelsesmæssig udfordring.
 Af: Kirstine Grønhøj Jensen
 
Ledelserne i Danmark står i en situation, hvor de skal tage stilling til spørgsmålet: Hvad skal Danmark leve af? Vi lever i en tid, hvor globaliseringen stærkt medvirker til, at vi ikke længere kan leve af at producere materielle goder. Men hvad skal vi så leve af, når vi ikke længere kan klare os med at producere skibe, fjernsyn osv.?
 
Flere og flere arbejdspladser, der indebærer traditionel produktion, bliver flyttet til udlandet, og mindre end 20% af den danske befolkning går på, hvad vi kan kalde et gammeldags normalt fysisk arbejde. Vi bevæger os hen imod at bestå af videns-, oplysnings- og servicevirksomheder, og her bliver nytænkning og kreativitet to vigtige egenskaber for fremtidens virksomheder i Danmark. De danske virksomheder skal for alvor til at skrue op for blusset under deres innovation!
 
Hvis man vil arbejde med innovation, så må man arbejde med mennesker og de rammer, som menneskene virker i – dvs. ledelse. Det skriver Steen Hildebrandt, professor ved Handelshøjskolen i Århus, i en artikel, hvor han forklarer, at vi er gået fra et industrisamfund til et vidensamfund, hvor effektivitet består af menneskelig karakter. Med andre ord lever vi i en tid, hvor Danmark skal leve af mennesker. Innovation er kreativitet, der lykkes, og det er mennesker, der udvikler kreativitet. Det er ledernes og virksomheders opgave at udvikle de strukturer, karriereveje, samarbejds- og ledelsesformer, inden for hvilke kreativiteten skal udfoldes. Derudover skriver han, at innovation i høj grad er et spørgsmål om samarbejde mellem medarbejdere og ledelsen, og skal virksomheden blive god til at være innovativ, er det vigtigt, at medarbejderne trives. Medarbejdernes trivsel består blandt andet af:
Et godt samarbejde både blandt medarbejderne og med ledelsen
  • Inspiration
  • Respekt
  • Engagement
  • Delegering af opgaver
  • God konflikthåndtering
  • Selvstyrende teams
  • Sundhed og et godt arbejdsmiljø
Ansvarlige og engagerede medarbejdere kræver ledelse, og som en del af ledelsen, skal du sætte rammer og have klare visioner og værdier. Du er nødt til at træne din evne til at innovere, både i din rolle som leder men også i samarbejdet med dine medarbejdere. Dermed kommer du til at arbejde med en arbejdskultur, der indbyder til nytænkning. Specifikt kan du som leder arbejde frem mod sådan en kultur ved:
 
- At det er tilladt at fejle.
- At skabe gode processer, både i innovationsprocessen med at skabe, udvælge og gennemføre ideer, og i den daglige driftsproces.
- At du formår at dele opgaver og ansvar ud til alle.
Derudover er det vigtigt for en god innovationskultur, at du som leder er åben for forandring. Til det formål kan du med fordel benytte dig af innovationens tre A’er:
 
Accept: Du skal acceptere, at det nye måske udspringer af sære ideer, usikre forandringer eller af en generation af unge, der er på vej ud på arbejdspladserne med en helt anden tilgang til arbejdet, end du selv har.
Aflæring: Du skal kunne distancere dig fra din egen erfaring og måde at tænke på. Spørg for eksempel til de unges visioner eller brugernes ønsker.
Alternativ: Du skal opmuntre udviklingen af flere alternativer til status quo og vælge de bedste af dem.
 
Med disse redskaber kan du starte på at skabe en innovationskultur i din virksomhed, hvilket vil gavne din virksomhed, Danmark og Europa. Evnen til at være innovativ bliver nemlig ikke kun Danmarks, men også EU’s vigtigste egenskab i fremtiden, og virksomhederne i Europa skal til at være langt mere innovative, hvis EU skal blive ved med at være blandt de førende inden for innovation på den globale scene.
 
I de sidste par år har vi for alvor kunne mærke finanskrisen kradse, både på EU-niveau og på nationalt plan. Den største finansielle krise siden 1930’erne satte en stopper for den ellers gode økonomiske fremgang i Europa. Den økonomiske situation er dog i fremgang, og EU-kommissionens 2020-strategi skal vise vejen ud af krisen. Ifølge denne strategi er det innovation, der gør forskellen, når der skal skabes vækst, og innovation er en af nøglefaktorerne, hvis EU skal tage kampen op mod vækstraterne i lande som Indien, Kina og Brasilien, og fortsat vil være en af verdens store økonomier.
 
En del af 2020-strategien er initiativet ”Innovation Union”, der blev fremlagt af kommissionen den 6. oktober 2010, for at sætte skub i innovationen i medlemslandene. EU halter efter andre store aktører som USA og Japan på innovation, hvilket har fået EU’s forskningskommissær Máire Geoghegan-Quinn og kommissæren for industri og iværksætteri Antonio Tajani til, på et fælles pressemøde, at udtale, at Europa nu står over for en innovationskrise:
 
"Vi er på vej ud af krisen på trods af skarp global konkurrence, men vi står over for en innovationskrise. Hvis vi ikke formår at skabe innovation i EU, vil vores økonomier sygne hen og idéer og talenter gå tabt. Innovation er nøglen til at skabe bæredygtig vækst og et mere retfærdigt og grønnere samfund. En holdningsændring i forhold til Europas innovationsevne er den eneste måde at skabe vedvarende og velbetalte arbejdspladser, der kan modstå globaliseringens pres."
 
Selvom Danmark anses som et af de mest innovative lande i Europa, er vi gået stå med hensyn til væksten i innovation. Ifølge European Innovation Scoreboard 2009, som Kommissionen står bag, ligger Danmark i bunden mht. vækst i innovation, det vil sige, at Danmark står i stampe.
 
Europa og dermed Danmark skal leve af mennesker og deres evne til at være nytænkende og kreative. Ved at arbejde med innovation i din virksomhed, kan du blive klar til at gå fremtiden i møde.
 
Har du kommentarer til artiklen, eller en generel holdning til innovation og ledelse? Så er du meget velkommen til at komme med dit bidrag her på bloggen.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar