mandag den 30. januar 2012

Føler du dig begrænset i din dagligdag?

Ifølge Det Danske Ledelesbarometers statusrapport for 2011, udarbejdet af Lederne, føler ca. halvdelen af de danske ledere i det offentlige og det private sig begrænset i deres muligheder for at udøve god ledelse.

Undersøgelsen har delt lederne ind i nederste, mellemste og øverste niveau.

De top 3 ting der bliver nævnt på alle 3 niveauer, som begrænsende for deres ledelsesstil, er:
  • ”Den øverste ledelse giver uklare eller skiftende signaler omkring strategi og retning for, hvor virksomheden skal hen”.
  • ”For lidt tid til mine opgaver”.
  • ”Uhensigtsmæssige systemer, værktøjer eller procedurer”.

Alle 3 områder kan der gøres noget ved, men mange gange bliver det ikke prioriteret, før det er for sent, eller også opdager man ikke de ressourcer, der ligger gemt i virksomheden. Dette kan f.eks. skyldes, at den ene dag tager den anden, med opgaver der skal brandslukkes, eller forandringer der skal implementeres, før man har nået at implementere de forandringer, der kom sidste gang.

Det står for min egen regning, når jeg påstår, at de 3 grunde, som lederne giver udtryk for, begrænser dem i god ledelse, er meget lig dem, som deres medarbejdere vil nævne som begrænsende for, at de kan udføre deres arbejdsopgaver optimalt. Det er ikke sikkert, at de vil toppe listen - men de vil højst sandsynligt rangere højt.

Når man sidder som medarbejder, og tænker: ”når jeg bliver leder, skal dette her ændres”, så er det med huske det efterfølgende… også når man, 3-4 år efter, selv sidder som leder i en virksomhed.


Tidsstyringsmatricen
Hvis man på et tidligt tidspunkt i sit arbejdsliv (det er aldrig for sent at starte) gør sig selv den tjeneste at bruge tid på god planlægning og på at have disciplin over for sine opgaver, vil det
hjælpe en med at minimere den problemstilling, der hedder ”for lidt tid til mine opgaver”.
Den amerikanske forfatter til ”7 gode vaner”, Stephen R. Covey, har en god tidsstyringsmatrice, der er inddelt i 4 kvadranter. Matricen deler vores arbejde op i 4 områder:

1. Vigtigt – Haster
2. Vigtigt – Haster ikke
3. Ikke vigtigt – Haster
4. Ikke vigtigt – Haster ikke

Størstedelen af os ligger som oftest i kvadrant 1 hele tiden, hvilket også kan ses i ”Det Danske Ledelsesbarometer – statusrapport”.

Stephen R. Coveys teori går ud på, at man skal arbejde sig til at være i kvadrant 2 så meget af tiden som muligt, da kvadrant 3 og 4 er tidsrøvere. Når der så kommer arbejde, der haster, og er vigtigt, har man tid til dette. Stephen R. Coveys pointe er, at vi alt for ofte lader os styre af de ting, der haster i stedet for at fokusere på det, der er vigtigt.


Hvordan er det med dig - Har du ikke tid nok? Sørger du for at fokusere på det, der er vigtigt?


Peder Juul

Partner PS4 A/S





Ingen kommentarer:

Send en kommentar