mandag den 16. januar 2012

Tiltrækning af de bedste talenter fra Generation Y

Af: Kevin Rebsdorf, XYW.

Hvordan tiltrækker man de bedste unge talenter i 2012? Kampen om de skarpeste i generationen bliver hårdere, og derfor handler det for de danske virksomheder om at komme ud af starthullerne.

Generation Y, også kendt som Generation Why, er ikke anderledes end tidligere generationer. De er blot vokset op i en anden tid, og det har stor betydning for den måde, de tænker og agerer på. Og dette gælder også i forbindelse med rekruttering.
Generation Y er digital born. De er vokset op med computere, mobiler og internet. Det betyder at de er utrolig vidende, da adgangen til information er nemmere end nogensinde før.
De er samtidig vokset op i en tid med økonomisk fremgang, og har aldrig oplevet krisetider.

Men hvad betyder det så? Jo de ved hvilke muligheder, der er, og de har aldrig oplevet ikke at have penge, så drømmejobbet betyder mere for dem end økonomisk sikkerhed. Det stiller krav til den måde virksomheder skal tiltrække fremtidens arbejdskraft.


Ram de unge hvor de er
Generation Y er digital born. De er ”connected” 24 timer i døgnet, enten igennem deres bærbar, tablet eller mobil. De er på Facebook flere timer om dagen, og de bruger internettet som deres primære kilde til viden.
De er medievante, og de forstår at bruge de digitale platforme til at finde frem til det, de har brug for at vide.

For virksomheder, der vil tiltrække de bedste unge, betyder det, at hvis man skal have succes, skal man være tilgængelig for de unge, der hvor de leder. Derfor skal man være at finde på internettet med en hjemmeside (gerne målrettet målgruppen), på mobilen, på de sociale medier, på video og på de rigtige webportaler.


Imødekom de unge
Generation Y er vokset op med curling-forældre. De er altid blevet hørt, og har været en del af beslutningsprocessen i hjemmet. De forventer at have medansvar, og de forventer at informationer tilpasses dem.
De vil føle sig velkomne og vil føle, at der bliver lyttet til dem. Som virksomhed kan dette imødekommes ved at målrette kommunikationen til målgruppen, samt ved at indgå i dialog igennem eksempelvis sociale medier eller relationskoncepter.


Skab det bedste image
I bund og grund handler det om at skabe det bedste image. Altså at synliggøre de ting i virksomheden, der gør det attraktivt for de unge at søge ind hos jer. De bedste talenter kan vælge og vrage, så vis dem, hvorfor de skal vælge din virksomhed. En god måde at gøre det på, er ved at imødekomme dem. Både i kommunikationsform, budskaber og de platforme der kommunikeres på. De virksomheder der formår at mestre dette, er de virksomheder der i 2012 formår at tiltrække de bedste unge talenter.



Hos XYW arbejder vi med tiltrækning og rekruttering af unge. Det gør vi for flere af Danmarks førende brands, hvor vi hjælper med at synliggøre virksomhedens budskaber på den rigtige måde, på de rigtige platforme.
Læs mere om XYW på www.xywerhverv.dk




Billede: sippakorn/FreeDigitalPhotos.net



Ingen kommentarer:

Send en kommentar