mandag den 3. oktober 2011

”Det er holdet, der ligger til grund for enhver succes”

Midt i recessionen er en lille onlinevirksomhed på Amager på vej mod stjernerne.

Af Trine Wagner Nielsen

Den europæiske arbejdsstyrke under 30 år har igennem de sidste par år lidt under dystre prognoser og arbejdsløshed. Danmarks Statistik publicerede i juli en ledighedsstatistik på 8,9 %, hvilket er endnu en stigning i antallet af ledige mellem 25-29 år.
De dårlige statistikker har bl.a. betydet en brat opvågning for mange studerende, der har fået øjnene op for vigtigheden af at opnå erhvervserfaring sideløbende med studiet. Et stigende antal studerende søger derfor hvert år til udlandet, hvor de kan koordinere studiet med job og international erfaring.

Internationale praktikophold og studiejobs er lige præcis den serviceydelse, som den nyetablerede danske jobportal og onlinevirksomhed Graduateland, er specialiserede i.
Graduateland har i sit første leveår fået mere end 50.000 brugere i 195 lande og har opnået stor global anerkendelse. Således modtog virksomheden sidste år priserne Peoples Choice Award ved Venture Cup 2010, McKinsey & Co. Award for bedste forretningsidé 2010 og har senest vundet Audience Price at Arctic 15 i september 2011.
PS4 har mødt Graduatelands medstifter og virkomhedsleder Patrick Lund til en snak om iværksætteri og globalitet.
 
 
Hvordan kom Graduateland til verden?
"Vi har startet Graduateland ved learning-by-doing. Jeg havde ingen erfaring med virksomhedsopstart, men tre af vores samarbejdspartnere havde iværksat projekter tidligere. Samarbejdet med partnerne påbegyndte, fordi Jens Reimer Olesen havde kontakt til tre IT-programmører, der succesfuldt havde startet forskellige små projekter op, som vi indgik et sparringspartnerskab med. Deres projekter var forbilleder for os i idéprocessen.

De endte alle med at blive samarbejdspartnere, selvom vi alle har vidt forskellige uddannelsesmæssige baggrunde. Hvilket har vist sig at være en anbefalelsesværdig force- så er der mange forskellige kompetencer, der komplementerer hinanden. Det er holdet, der ligger til grund for enhver succes".
 
Hvordan bibeholder og udvikler man på en onlinesucces?
"Grundproduktet Graduateland bliver hele tiden udbygget med nye idéer, og koncepterne bliver hele tiden gennemtænkt og justeret. Der skal hele tiden optimeres, så brugerne gør det, vi gerne vil have, de skal gøre. Man kan sige, at fokus for teknikerne er skiftet mange gange: fra at kreere en maskine der virker til at søge for, at det er en maskine, der fungerer bedre og bedre og bedre".
 
Hvilke redskaber har I benyttet jer af, og hvad er forskellen på en national over for en global marketingsstrategi?
"Vi har ikke taget udgangspunkt i det danske marked i vores markedsføringsproces. Vi har faktisk forsøgt at fordele jobbene ligeligt over hele Europa, og så har vi endvidere forholdt os til, hvilke lande vi synes, der er mest attraktive at leve i. Men der er ikke lavet forskel på brugernes muligheder for at søge job. Det er nøjagtig det samme, om du er englænder, dansker eller svensker.

Nettet og social media-kanalerne har absolut været vores bedste redskaber. 99, 9 % af vores målgruppe har en Facebookprofil, hvilket betyder, at man fra hvilket som helst sted med netadgang kan nå en stor del af målgruppen. Her er Facebook et kæmpe stort privilegium at have, specielt når man har en virksomhed, der kun eksisterer online.

Dét, der har været vores største udfordring, er at få spredt vores budskab, og at få de studerende til at gå ind på siden i første omgang. Endvidere har vi fokuseret meget på at få lavet det bedste produkt overhovedet muligt. På den måde har brugerne selv haft en interesse i at sprede ordet om sitet via. word-of-mouth-metoden. Det er selvfølgelig en metode man ikke kan kalkulere med, da processen derved er ude af ens egne hænder, men det tvinger én til selv at være aktiv".
 
Hvorfor valgte I at fokusere på det internationale marked?
"Vi har valgt vores strategi efter, hvilke problemer vi selv stod med, da vi var på udveksling i forbindelse med vores studier. Det har aldrig været en problemstilling for os at få et studiejob i Danmark, da der er 15-20 forskellige jobportaler, der alle er specialiserede inden for forskellige områder. Men i forbindelse med udlandsopholdet oplevede vi, at man selv skulle opsøge alle de interessante firmaers hjemmesider for at finde praktikstillingerne. Desuden læste både Jens Reimer Olesen og jeg på CBS’ internationale linie Business and Politics, og dér bliver man opfordret til at tage til udlandet.

Når vi efterspurgte nemmere jobsøgningsløsninger hos organisationer på karriereevents og på universitetet var ingen bekendt med et tilgængeligt værktøj, der kunne hjælpe de studerende videre i processen. Hvis du eksempelvis gerne ville til Spanien, skulle du ind på en spansk virksomheds hjemmeside for at finde praktikpladserne, hvilket kunne være enormt tidskrævende.

Vi oplevede dog i egne studiekredse, at fleksibiliteten i forhold til valg af land var høj, så længe praktikkerne var spændende og udfordrende. Den problemstilling vi syntes var størst, var bl.a. usigtbarheden på jobmarkedet. Det var simpelthen for svært at få et overblik over de internationale jobmuligheder, og det var en problemstilling, vi var overbeviste om, at vi kunne løse. Vi tolkede udfordringen som en mulighed for at lave en god forretning".
 
Mange studerende fra Generation Y ser ikke kultur som en barriere men som en mulighed for oplevelser. Hvad er dine tanker om den tendens i kontekst med jeres jobportal?
"Studielivet har klare forcer i kontekst med vores produkt. De studerende og nyuddannede har ofte hverken bolig eller familie, hvilket gør dem meget mobile.
Vi skabte Graduateland for simpelthen at imødekomme vores fleksible og oplevelseslystne generation med en service, der ikke fandtes tidligere".
 
 
 
Hvilke forskel er der på en national og global marketingsstrategi?
"Vi har bl.a. lavet en stor indsats på Facebook, hvor vi har henvendt os til administratorerne for mange af de studierelaterede grupper, og forhørt os om de ville hjælpe os med at gøre opmærksom på sitet. Det har vi haft stor succes med. Vi har fået flere tusind brugere ved at interagere med forskellige administratorer. Størst succes har vi haft med at kontakte studiegrupper i Øst- og Sydeuropa.
Sideløbende har vi benyttet os af Google AdWords, hvor det er været vigtigt at forsøge at forholde sig til, hvilke typer søgeord brugerne benytter sig af.

Vi har været gode til at sortere i de forskellige jobs, så det udelukkende har været relevante jobopslag på vores jobportal. Endvidere har vi eksponeret de studerende for mange jobs hos firmaer, de måske ikke var klar over eksisterede i netop den koncern. Eksempelvis hyrer BBC også finanspraktikanter, selvom man som udgangspunkt tænker på kommunikation og medier i forbindelse med firmaet. Graduateland giver ekstra jobforslag fra firmaer, som du kender, men som du eksempelvis ikke associerer med netop din branche- og på samme måde med internationale afdelinger".


Besøg Graduateland her: www.graduateland.com

Ingen kommentarer:

Send en kommentar