fredag den 18. oktober 2013

Det autentiske menneske – hvornår, hvorfor og hvordan?


De seneste par uger har jeg i forskellige situationer og sammenhænge talt om dét at være autentisk. Det autentiske menneske, den autentiske leder og de autentiske medarbejdere. Hvornår er vi mennesker mest autentiske? Hvor lidt skal der til, at vores autentiske udtryk ændrer sig og udvikler sig til en anden autentisk side?

Mennesker påvirkes konstant af de omgivelser, de er en del af, og vi bruger hele tiden tanker og energi på at være mere rigtig for dermed at blive den bedste udgave af os selv sat i forhold til det, vi gerne vil opnå eller undgå! Så – er det autentiske – mon ikke noget, vi mennesker, mest af alt, stræber efter i hverdagen og nyder, når det er der som en følelse af lykke?

Det autentiske er ægte og noget, der kommer indefra og ud – som den indre følelse af værdi og følelsen af selvværd. Det, at kunne være sig selv 100 % i en ikke-redigeret udgave. Det, at der er overensstemmelse mellem, hvad vi tænker, føler, siger og viser i vores handlinger. Når man er synkron med sig selv, så det ses, høres og mærkes af omgivelserne, er man også et styrket menneske, der kan stå ved sig selv og sine beslutninger og holdninger.

Jeg tror, at det først og fremmest handler om at være til stede med sig selv. Mærke, at her kan jeg være den, jeg er, med mine tanker, mine følelser og mine handlinger. Her er jeg med min hjerne og mit hjerte. Her anvender jeg mit indre til at udtrykke det, jeg mener i mit ydre, både verbalt og nonverbalt. Her tør jeg være, kan jeg være og vil jeg være mig selv – som mig selv.

Hvor svært kan det være – at være sig selv – eller hvad kræver det af os på det personlige plan?

  • At kunne være ærlig
  • At bruge tid på at reflektere over egen tilstand
  • At være der, hvor man er med tanker, følelser og intellekt
  • At stå ved sine beslutninger i tanke og handling
  • At være til stede på godt og ondt
  • At være opmærksom og engageret i og med relationerne

Det autentiske menneske, tror jeg til stadighed, udvikler sig med verdenen og de udfordringer og relationer, vi er omgivet af. Intet er perfekt, og hvis vi gør det bedste, vi kan, og hvis vi tager imod feedback fra andre, hører og ser vi muligvis, hvad de andre ser af os. Hvilket kan give os:

  • Træning i selvindsigt
  • Træning af bevidst egen tilstand
  • Fokus på relationer og deres opfattelse af os
  • Træning i selvevaluering og justering af adfærd til gavn for resultater
  • Bevidsthed om adfærd – autentisk eller ej?

Det autentiske menneske kan udvikle et solidt ståsted for sig selv i hverdagen og på den måde give inspiration til andre om det at være ærlig og oprigtig i tanke og handling. Du bliver hvad du tænker!

Dagens vise ord er udtalt af den danske filosof Søren Kierkegaard:
Det store er ikke at være enten det ene eller det andet - men at være sig selv - og det formår hvert eneste menneske, hvis det vil”



PS4-teamet ønsker dig en rigtig god weekend!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar