søndag den 5. september 2010

Generation Y og deres forventninger til virksomhederne

Af Camilla Bachmann

I disse år forlader den såkaldte Generation Y uddannelsesstederne og søger stillinger i erhvervslivet. Generation Y er den spørgende generation, der siden de var små, har lært at alting har en forklaring, og derfor skal man ikke være bange for at spørge – hverken sine forældre, sin lærer eller sin chef – hvorfor? Så på trods af finanskrise og stigende ledighed tør Generation Y godt have høje forventninger til virksomhederne.

September måneds Generation Y’er er den 25-årige Annemette Bekker Olsen. Hun har læst jura på Københavns Universitet og er netop blevet færdig som cand.jur. Efter sommerferien starter hun som advokatfuldmægtig hos Gorrissen Federspiel, der er en af landets fem største advokatvirksomheder. Annemette har under sin studietid været ansat som projektmedarbejder på Det Juridiske Fakultet samt på et mindre advokatkontor. Hun ønsker at gøre en forskel på sin arbejdsplads og er villig til at arbejde sin røv i laser, så længe det er med noget hun brænder for.

Hvad har du lagt vægt på i forbindelse med din arbejdssøgning?
Jeg ville gerne ind et af de store steder da der er flest muligheder. Først og fremmest skal arbejdsopgaverne være spændende og udfordrende, og der skal være en vis portion ansvar forbundet med dem. Der skal være en god kemi og omgangstone – især inden for min branche, der har ry for at være meget konservativ. Man skal kunne grine sammen i frokostpausen og sende sjove mails til hinanden. Der skal være tillid til at jeg kan udføre mine arbejdsopgaver; frihed under ansvar er vigtigt. Jeg lægger vægt på en god arbejdsplads frem for en høj løn. 10.000 kr. mere om måneden ville ikke kunne holde mig på en arbejdsplads hvor jeg havde en dårlig hverdag.

Hvilke forventninger har du til ledelsesstilen på din kommende arbejdsplads?
At der udvises tillid til mine evner, og at jeg får en god feedback på det arbejde jeg udfører. Hvis jeg laver noget der ikke er tilfredsstillende, skal det gøres klart, så jeg ikke laver samme fejl næste gang. Derved kan jeg også udvikle mig personligt. Man lærer meget gennem konstruktiv kritik, og derfor skal der være løbende sparring med lederen.

Hvilke værdier lægger du vægt på?
Det betyder ikke så meget for mig hvad virksomheden repræsenterer udadtil. Det er den daglige trivsel og sammenholdet jeg lægger vægt på. Jeg skal et sted hen med 350 ansatte, og selv om jeg godt ved at jeg ikke kan lære alle at kende, så er det vigtigt at føle et fællesskab. Dermed bliver glæden ved at gå på arbejde større. Man skal ikke nødvendigvis være bedste venner, men man skal kunne fungere sammen – også uden for arbejdet. Derved lærer man hinanden at kende på en anden måde og kan således også bedre forstå hvorfor folk reagerer som de gør, i pressede situationer. På den måde tror jeg man bliver bedre kolleger og derved bedre kan arbejde sammen.

Hvad motiverer dig til at gøre en stor indsats i erhvervslivet?
Det er min egen tilfredsstillelse. Jeg ønsker at udrette noget og ikke bare gå på arbejde for at få løn. Derudover motiverer det mig at jeg løbende udvikler mig personligt og bliver bedre til det jeg laver, så jeg efterhånden kan løse mere komplicerede opgaver. Livet er for kort til at sidde i en stilling hvor man finder det trist at gå på arbejde. Arbejdsindsatsen og det jeg udretter, motiverer mig langt mere end en fancy løn.

Har du et erhvervsmæssigt forbillede?
Det må være Steffen Jensen, mellemøstkorrespondent for TV 2/Danmark. Han formår at rapportere fra en grusom situation og tage det ned på et plan hvor vi alle sammen forstår det. Han gør en forskel ved at sørge for at vi ved hvad der foregår dernede, og tvinger os til at tage stilling til det, selv om det ikke altid er lige rart.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar