tirsdag den 8. marts 2011

Generation Y og deres forventninger til virksomhederne

Af Kirstine Grønhøj Jensen.

Egoistiske eller ambitiøse? Der er delte meninger om den næste generation til erhvervslivet – den såkaldte generation Y. Det er veluddannede, selviscenesættende, målrettede, forkælede, modige og forandringsparate unge mennesker, der er vokset op med den nyeste teknologi i et overflodssamfund. De tilhører en lille generation, så der er kamp om dem, og derfor stiller de høje krav til deres kommende arbejdsplads. Generation Y begiver sig ud i erhvervslivet netop i disse år, så læs med her på bloggen, hvor der hver anden måned vil komme en artikel om denne generation, og se hvilke forventninger de har til virksomhederne.

Denne udgave af generation Y er 25-årige Casper Jensen, der læser cand.merc.marketing på Handelshøjskolen, Århus Universitet. Casper er i gang med at skrive speciale om sponsorkommunikation, som han afslutter til sommer. Han arbejder pt. som frivillig i Randers FC, og efter endt studie er han klar til at komme ud på arbejdsmarkedet. Han håber på, at det bliver inden for sportens verden mht. markedsføring, event- og sponsoransvarlig, hvilket han har haft mulighed for at snuse lidt til i forbindelse med sin praktikperiode i Randers FC.

Hvilke sociale medier bruger du? Kunne du finde på at søge efter job via sociale medier?

”Jeg bruger facebook, linkedin og noget der hedder kommunikationsforum. Det er især kommunikationsforum og linkedin jeg bruger med henblik på at brande mig i forhold til en kommende arbejdsplads. Dér gør jeg meget ud af mit cv og at finde grupper inden for noget, jeg interesserer mig for. Jeg kunne sagtens finde på, at lede efter job via sociale medier. På facebook er jeg f.eks. opmærksom på de reklamer, der dukker op, fordi virksomheder har en aftale med facebook om en specifik markedsføring til personer. Alt efter hvilke interesser man har angivet, får man forskellige ’reklamer’. Og det er jo også en af fordelene for virksomhederne ved sociale medier, netop at kommunikationen bliver mere målrettet, og de sikrer, at de rammer den ønskede målgruppe.”

Hvordan ser du, at de sociale medier kan bidrage på en arbejdsplads? Og hvordan gavner de virksomheden?

”Internt kan sociale medier være med til at skabe gode relationer mellem kollegaer, hvor de kan skabe en kontakt uden for arbejdstiden. I markedsføringsperspektiv kan virksomheden brande sig selv via sociale medier f.eks. ved at have en profil på socialt medie. Jeg tror der er flere der følger med i virksomheden via et socialt medie, fordi der kommer flere opdaterede nyheder, som kan være mere uformel, og der er mulighed for at have en dialog med virksomheden. I Randers FC gør de det sådan, at en spiller logger ind på facebook og er til rådighed i en time, hvor medlemmerne kan stille spørgsmål. Det er med til at give virksomheden positiv omtale. Det kommer selvfølgelig an på branche, men der er ingen tvivl om, at der er nogen firmaer, der kan drage stor nytte af sociale medier. Hvis man har mange medlemmer af en gruppe, kunne det være oplagt at finde nye medarbejdere deriblandt, fordi der er folk, der allerede har en naturlig interesse i firmaet. De vil f.eks. også kunne drage flere kunder til, fordi de skaber en kontakt til folk, som er interesseret i virksomheden eller produktet.”

Bruger du sociale medier til at skaffe dig et netværk, der kan gavne dig i en jobsituation?

”Ja det gør jeg i høj grad. Når man kender folk i forskellige brancher og forskellige lande, kan det skabe mange spændende muligheder. Det er en god ting at kunne drage nytte af sine kontakter. På samme måde har jeg fundet stillingsopslag til flere personer i mit netværk; det er dog primært til de personer, der er i mit tætte netværk. Hvis jeg ved, at der er en af mine venner, der leder efter job, og jeg finder noget, der kunne være interessant for ham eller hende, så sender jeg et link videre til dem.”

Hvad mener du om at være ’ven’ med sin chef på facebook?

”Jeg er ikke selv ven med min chef, men kun med nogle kollegaer. Jeg har bevidst valgt ikke at være ven med min chef, fordi det bliver lidt for privat efter min smag. Der har jeg lyst til at holde forholdet på et professionelt plan. Chefen behøver ikke at vide alt, hvad jeg laver i fritiden, det kan vi snakke om i frokostpausen, hvis det er noget der skal deles. Det handler i høj grad om, at man hurtigt kan få et forkert billede eller indtryk af sin medarbejder. Det kan være jokes eller ironi, der bliver misforstået eller billeder, der er taget ud af en sammenhæng, der kan give et dårligt indtryk.”

Har du et godt råd til virksomhederne i forhold til brugen af de sociale medier?

”De skal bruge det til at skabe en mere uformel dialog. Hjemmesider kan være meget præget af fakta, hvilket kan være helt fint, men med sociale medier har de chancen for at skabe et lidt mere uformelt miljø omkring virksomheden, hvor de kan knytte bånd til alle slags interessenter, herunder både kunder og jobsøgende. Sociale medier kan benyttes til at arbejde med sin profil som virksomhed, de kan ændre på det ry de har og forme sit image. Men virksomhederne skal være bevidste om sin profil og have en strategi for det, de kommunikerer ud, så der stadig er seriøsitet omkring dem og det de kommunikerer.”

Har Caspers svar inspireret dig eller fået dig til at undre dig, eller har du bare lyst til at knytte en kommentar til dem? Har artiklen givet anledning til overvejelser i forhold til din egen virksomhed?

Så hold dig ikke tilbage med dine kommentarer – du er velkommen til at give dit bidrag her på bloggen.

Sidder du måske og tænker: ”hvilke forventninger har de unge til mig som leder?” Kunne du tænke dig at høre generation Y’s mening om et emne, eller har du et spørgsmål, så skriv endelig her på bloggen, og vi vil gå på jagt blandt de unge mennesker og finde svaret til dig 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar