fredag den 21. februar 2014

Håb på det, som du tror på!

Kender I det at ønske noget godt for nogen? Jeg er typen, der ofte skriver: ”Håber, at det går jer godt”. I virkeligheden er det nok mest en venlig vane for mig at ønske andre det bedste. Ikke fordi, jeg ikke ønsker det. Men hvad er det egentlig lige, det handler om, det der med at håbe?

Håb er forventningen om, at noget ønsket måske vil indtræffe eller lykkes. Håbet hænger ofte sammen med et tidsperspektiv, og et moment af usikkerhed gemmer sig bag. Hvad kan man forvente? Forhåbentlig noget godt. Håbet handler om noget af det, vi ikke kan kontrollere. Noget af det, der handler om fremtiden, og som endnu er uvist for os.

Håbet er ofte fokuseret på det bedste, det positive, og det der bringer os succes og glæde. Måske er det derfor, jeg naturligt har denne vinkel i mig som person. Jeg er nemlig meget positiv og optimistisk af både sind og persontype. Det får mig nogen gange til at tænke på; hvad med alle dem der ikke har det som mig? Håber de ligesom mig? Eller siger de, som jeg indimellem hører; ”Ja, nu må vi se”?

Håbet har for mig en meget dyster modpol i frygten, og man kan i nuet enten håbe eller frygte for fremtidens situation. Når jeg håber, er jeg på vej mod noget godt, noget der giver mig gode tanker og troen på, at noget skal lykkes. Min frygt er derimod ganske anderledes – blokerende, trist og negativ i tanke og ord.

Håbet er lyst, og måske bliver det ved med at være det, når virkeligheden toner frem. For mig handler håbet om at søge det, forsøge det, tænke det og forberede det i tanke og handling. For mig giver håbet styrke. Yes we can do – var nogle af de ord, Barack Obama sejrede med. Det handler om at se muligheder og fortsat tro på, at noget kan lykkes, selv når det går op ad bakke.
Vores forskellige håb røber, hvem vi er, og støtter os i det, der giver mening for os. Håb sætter måske for nogle af os kraft bag en målsætning og en handling, og det hjælper i hvert fald mig i den travle hverdag til at sætte fokus på det, der er vigtigt.

Fredagens vise ord er af Piet Hein:

”Pessimisterne er dog de reneste tåber – de tror på det modsatte af, hvad de håber. Nej, de optimister, som livet beror på, er dem, som tør håbe på noget, de tror på!

Anotherstep ønsker dig en rigtig god weekend!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar