fredag den 2. september 2011

Du snyder dig selv!


Hov! Hvad var det, der stod i overskriften?

Det kan lyde lidt mærkeligt, at man snyder sig selv, hvis man ikke siger tingene som de er eller ikke får ”overstået” det, man har udskudt, men det er ikke desto mindre rigtigt.

Når man skal udføre noget, er det ofte sådan, at det er værre at tænke på at gøre det, end det rent faktisk er at gøre det i virkeligheden. Jeg arbejder en del med salg og sælgere i alle fagområder og organisationer, og faktisk er det mere reglen end undtagelsen, at der er ting som vi ikke fortæller hinanden og vores samarbejdspartnere, fordi vi frygter deres reaktion.

Det er ikke sådan, at vi skal fortælle vores kunder alt, for det vil ikke være hensigtsmæssigt for vores egen organisation, men hvis f.eks. der er gået noget galt i leveringen, vores egen tidsplan er skredet på grund af noget udefra kommende, eller vi har undervurderet en opgave i anden henseende, som tager mere tid end vi havde forventet, så vil det være rigtig godt at gribe telefonen og fortælle, hvad der er gået galt, og hvornår du forventer at kunne levere varen i stedet for. Det kan være et oplæg eller andet skriftligt, hvor der er én, der venter på at du får det lavet og leveret, f.eks. en projektplan?!

Når vi så har fået tingene sagt, er det ofte sådan, at reaktionen ikke var, som vi havde forventet. Det, vi skal huske på, er, at vi går ofte og tænker på handlingen mange gange, inden vi udfører den eller siger det til vores kollegaer og kunder. Det betyder samtidigt, at vi forudser nogle senarier der slet ikke kommer eller opstår.

På baggrund af ovennævnte manglende information, er der ligefrem opstået nogle tabu-”titler” afhængig af, hvilken faggruppe man beskæftiger sig med. Ordet ”sælger” er mindre populært i nogle faggrupper end andre. Der, hvor "sælgeren” har et dårligt ry, er typisk der, hvor de har et ry for at prakke kunden noget på, som de ikke har brug for og derefter ikke følger op eller hold kontakten; ”Ude af øje, ude af sind”.

Det dårlige ry kan skyldes noget historisk, som måske slet ikke har noget på sig mere, men stadig hænger ved. Hvorimod hvis man kalder sig ”konsulent”, tynger det bedre i den pågældende faggruppes underbevidsthed og personens jobbeskrivelse, selvom ordet ”sælger” ofte vil være det rigtige ord at benytte.

Hvordan kan man vende ordret ”sælger” til noget positivt, hvis det har fået et dårligt ry i ens egen branche?

Sig til dig selv: ”JA!- jeg er sælger med stort S, og jeg vil gerne hjælpe mine kunder/samarbejdspartnere med at gøre hans forretning bedre, så vi SAMMEN kan få nogle gode resultater. Og sig det herefter til kunden ved at vise ham/hende, at du vil dem noget godt – til gavn for virksomhedens resultat og indtjening.

Fredagens vise ord er et kinesisk ordsprog:

”Fortæl mig… jeg glemmer. Vis mig… jeg husker. Inddrag mig… jeg forstår.”
God dag og snyd ikke dig selv :-)

Skrevet af Partner PS4 A/S; Peder Juul

Ingen kommentarer:

Send en kommentar