onsdag den 1. december 2010

Arbejdsmiljø er meget mere end sikkerhed!

Af: Kirstine Grønhøj Jensen

Trivselsmålinger og tilfredshedsundersøgelser – arbejdsmiljø er i stigende grad blevet et vigtigt parameter for virksomhederne i dagens Danmark, og lederne er bevidste om udfordringerne på området, men hvordan skal de arbejde med det? Fra 1.oktober i år trådte den nye arbejdsmiljølovgivning i kraft. I den forbindelse har e-LEDEREN talt med Lars Andersen, arbejdsmiljøchef for interesseorganisationen Lederne, om hvilken betydning det får for de danske virksomheder og hvilke udfordringer det giver for lederne.


Lars Andersen er uddannet cand.tech.soc på Roskilde Universitetscenter, og har de sidste 15 år arbejdet hos interesseorganisationen Lederne, hvor han de sidste 10 år har fungeret som arbejdsmiljøchef. Han varetager det interessepolitiske område omkring det arbejdsmiljøpolitiske felt. Derudover varetager han ledernes interesser i en lang række råd, nævn og udvalg, bl.a. i arbejdsmiljørådet, arbejdsmiljøklagenævnet og bestyrelsen for det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø. Det som i særdeleshed optager Lars Andersen er at tænke på tværs af forskningsområderne og indsatsområderne i virksomhederne.


Arbejdsmiljøloven er gennem årerne blevet tilpasset, men nu er det tid til at komme helt væk fra den gamle firkantede måde at tænke arbejdsmiljø på. Med ændringen af loven er der også sket en navneændring, så de gamle begreber sikkerhedsorganisation, sikkerhedsrepræsentant osv. er blevet til arbejdsmiljøorganisation og arbejdsmiljørepræsentant. Lars Andersen påpeger at det i sig selv ikke har nogen betydning, men at det signalerer, at arbejdsmiljø er et langt bredere begreb. Arbejdsmiljø handler stadig om sikkerhed på arbejdspladsen og om at undgå arbejdsulykker, men Lars Andersen påpeger, at det i dag er vigtigt at se arbejdsmiljø i en større sammenhæng: i forhold til hvad der skaber en god arbejdsplads, hvad der tiltrækker de rigtige medarbejdere, og hvad det er for nogle rammer der gør, at medarbejderne skaber værdi for arbejdspladsen. Stress, psykisk arbejdsmiljø og sundhed er blevet en del af arbejdsmiljøet.

Mange går efterhånden rigtig meget op i deres arbejde, de ofrer og investerer noget af deres personlighed og stiller sig selv til rådighed for arbejdspladsen. Familiemæssige udfordringer, personlige ambitioner og krav om at man skal være aktiv på mange fronter samt et krævende arbejde kan let få bægeret til at flyde over, så derfor forventer medarbejderne, at arbejdspladsen er opmærksom på, at de ikke brænder ud. Ligesom maskiner kan bryde sammen, kan mennesker også blive presset for meget og bryde sammen, hvilket har konsekvenser både for medarbejderen men også for virksomheden.

I dag er det blevet almindeligt, at når en ansøger søger en stilling, så bliver der spurgt ind til, hvilken type arbejdsplads det er, og der bliver set på, hvordan den i øvrigt passer ind i personens liv, familie og personlige interesser, og hvis ikke virksomheden kan tilbyde nogle ordentlige rammer, så finder man et andet sted at være.

Sammenlignet med andre lande prioriterer Danmark arbejdsmiljøet højt, men Lars Andersen påpeger, at der stadig i høj grad er behov for at arbejde med arbejdsmiljøet. ”Der er trods alt stadig mange, der bliver udsat for arbejdsulykker, mennesker bliver fortsat nedslidt både fysisk og psykisk i forbindelse med arbejdspladsen. Selvfølgelig er der masser af problemstillinger at arbejde med, det vil der også være fremover, det løser den nye lovgivning jo overhovedet ikke. Den giver bare nogle bedre rammer, nogle mere fleksible rammer at arbejde inden for,” siger Lars Andersen.


Arbejdsmiljø skal tænkes ind i en større sammenhæng

De nye fleksible rammer giver en ledelsesmæssig udfordring. Først og fremmest er der en konkret udfordring i, at loven ikke længere giver et præcist svar på, hvordan du skal indrette arbejdsmiljøarbejdet. Lars Andersen fremhæver, at med denne fleksibilitet kan virksomhederne gå af to veje: de kan udnytte fleksibiliteten til at gøre mindre, end loven tidligere lagde op til, eller de kan bruge fleksibiliteten til at se på, hvordan de får organiseret arbejdsmiljøarbejdet på en måde, så det passer til lige præcis deres udfordringer og behov, så arbejdsmiljøarbejdet giver mening for virksomheden.

Virksomhederne skal nu selv strukturere arbejdet med arbejdsmiljøet, og Lars Andersen mener, at det er fuldstændig volapyk, at arbejdsmiljø ofte står nederst på dagsordenen som et punkt for sig selv. Integration af arbejdsmiljøarbejdet er en afgørende forudsætning for succes med de nye regler. ”Jeg tror det med at få tingene integreret, det er dér den store ledelsesmæssige udfordring ligger. I virkeligheden bør man ikke beskæftige sig med ret meget i virksomheden i dag uden på en eller anden måde, at tænke det ind i en eller anden forretningsmæssig strategi,” siger han.

”Arbejdsmiljøorganisationen har været en sidevogn til det, der har foregået i øvrigt i virksomheden,” forklarer Lars Andersen, der mener, at arbejdsmiljø skal tænkes ind i alle sammenhænge i virksomheden for at det skal give menig, og fortsætter: ”og der mener jeg, at vilkårene for at gøre det, er så gode som de aldrig nogen sinde har været, fordi der jo simpelthen er så mange ting, der efterhånden viser både erfaringsmæssigt men også videnskabeligt, at de virksomheder der forstår at tænke de her ting sammen, det er faktisk også nogle af dem, der klarer sig bedst.”

Et andet vigtigt element i de nye regler omkring arbejdsmiljøorganisationen er ændringen i uddannelse. Den lovpligtige uddannelse er sat ned til tre dage, men til gengæld er løbende videreuddannelse indbygget som et nyt element. Det mener Lars Andersen giver mulighed for, at man løbende kan følge med i forhold til arbejdsmiljøudviklingen og kan kompetenceudvikle sig på feltet. Som et andet element signalerer det, at arbejdsmiljø er en løbende proces, som man ikke en gang for alle kan organisere sig ud af.

Med de nye regler inden for arbejdsmiljøarbejdet håber Lars Andersen, at virksomhederne vil få en ny opfattelse af arbejdsmiljøorganisationen og dens funktion, så den bliver brugt på den rigtige måde og ikke bare er en sten i skoen for virksomhederne. I stedet for at den er en isoleret del, der bliver opfattet som en politibetjent, der udpeger mangler og fejl, kan arbejdsmiljøorganisationen bidrage til udviklingen af virksomheden.

2 kommentarer:

  1. Udviklingen siden gennemførelsen af reformen af arbejdsmiljøuddannelsen har vist, at der er brug for opmærksomhed omkring suppleringsuddannelserne og kompetenceudviklingen. Det bliver spændende at se om der er flere arbejdsmiljørepræsentanter og ledere der benytter sig af muligheden fra at tage den supplerende arbejdsmiljøuddanelse. Se nogle eksempler her: http://arbejdsmiljoegruppen.dk/kursuskalender-for-arbejdsmiljoeuddannelsen-koordinatoruddannelsen-suppleringskurser-onlinekurser

    SvarSlet
  2. Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og efterlod intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818

    SvarSlet